Mats Olin är chef för Näringslivets medieinstitut och energisajten Second
Opinion.
Enögda politiska kommentatorer
I ett flertal analyser av regeringens skattesänkningar används i princip uteslutande oppositionens verklighetsbeskrivning.
DN-journalist ser på vården med vänsterglasögon
De egna källorna ger inte stöd för tesen som DN-journalisten driver.
Energisäkerhet är mediernas blinda fläck
Vissa frågor är helt frånvarande i rapporteringen om klimat och energi.
Digital tidningsekonomi driver gräv över gränsen
Förändringen av journalistiken är inte problemfri.
Politikerna tog elförsörjningen för given
Ingenjörerna byggde det tekniskt bästa elsystemet utifrån Sveriges förutsättningar. Sedan monterades det ned.
Public service behöver riktiga kunder
Slöseriet på UR visar på behovet av ett moderniserat public service. Men hur skapar man förändringstryck på public service-bolagen utan att äventyra deras oberoende? Att låta en del av intäkterna…
Per Brinkemo: ”Konsensusmentaliteten är destruktiv för journalistiken”
Över en natt tvärvände den svenska journalistkåren och började intressera sig för klanstrukturer och klanernas makt i utanförskapsområdena. I ett samtal med Mats Olin, chef för Näringslivets Medieinstitut, reflekterar Per Brinkemo över likriktning i journalistkåren och hur det känns att gå från att anklagas för rasism till att hyllas som den ledande experten på klaner.
Mats Olin: Med medieombudsmannen minskar öppenheten
Vid årsskiftet flyttar ärenden som rör mediers intrång i den personliga integriteten från statliga Granskningsnämnden till den nya branschkontrollerade Medieombudsmannen. Det innebär att handlingarna som rör de granskade fallen upphör att vara offentliga handlingar. För medborgarna innebär det att öppenheten och transparensen vid prövningen av public service-företagens publiceringar minskar, skriver Mats Olin, vid Näringslivets medieinstitut.
Mats Olin: Nog lutar public service vänster
Public service hävdar ofta att journalisternas åsikter inte påverkar nyhetsrapporteringen. Men journalister är inga maskiner, och tittar man på helhetsbilden av SVT:s och SR:s produktion blir det tydligt att de problemformuleringar som är typiska för public service-kanalerna påfallande ofta sammanfaller med de problemformuleringar som är typiskt ”vänster”, skriver Mats Olin, Näringslivets medieinstitut.
Företagen rättslösa gentemot medier
DEBATT. Vad händer om medier publicerar osanna eller ogrundade uppgifter om ett företag som leder till stor ekonomisk skada? Ingenting, är svaret. Företag, myndigheter och föreningar är rättslösa och har ingen möjlighet att få kompensation för den skada som publicerade falska uppgifter kan få, oavsett hur stor den är. Är det rimligt? frågar Mats Olin, chef för Näringslivets medieinstitut.
TT ser över rutiner efter felaktig vinstnyhet
En felaktigt presenterad nyhet i Dagens Industri fick TT att dra tillbaka sin notis och konstatera att gymnasieminister Anna Ekström uttalat sig på felaktiga premisser. Men det hade begränsad effekt. Många av de tidningar som publicerade den ursprungliga texten struntade i TT:s uppmaning. TT:s redaktionschef Daniel Kjellberg medger att systemet med rättelser inte fungerar tillräckligt bra och lovar att se över rutinerna.
Ett år med SVT:s ekonomijournalistik
Mediegranskaren Mats Olin har till denna rapport studerat SVT:s ekonomireportrars publiceringar under ett års tid. Fram träder en bild där reportrarna har missat de viktigaste ekonomifrågorna och i stället fokuserat på tre ämnen: Skattemygel, välfärdsföretag och storföretag.
Sakligheten i SVT och SR – en granskning av Granskningsnämnden
Granskningsnämnden för radio och TV (GRN) misslyckas i sitt uppdrag att bedöma om SVT och SR lever upp till kravet på saklighet. Kravet innebär att uppgifter som är av betydelse…
Granskningsnämnden granskar inte opartiskhet i Sveriges Radio
Granskningsnämnden för radio och tv ska se till att Sveriges Radio och Sveriges Television är opartiska och sakliga. Men ytterligare ett beslut i nämnden, denna gång om hur Sveriges Radio…
Journalistförening ger felaktiga uppgifter om sponsoravtal med Göteborg
Vad händer om granskande journalister tar emot gåvor från dem de ska granska? Föreningen grävande journalisters ordförande Terje Carlsson hävdar först att det kontroversiella sponsoravtalet med Göteborgs Stad har ändrats…
Mediernas gullegrisar
Naturskyddsföreningen tar stor plats i medier och har därmed makt över opinionen och politiken. Men det är bara i undantagsfall som föreningen som organisation eller dess argument granskas kritiskt av…
SVT partiskt om friskolor
Timbro Medieinstitut har gått igenom SVT:s rapportering om friskolor under tio månader. Nästan alla av de 80 inslagen har en friskolekritisk utgångspunkt och friskolekritikerna får sällan svara på krtiska frågor.
Så beskriver medierna bostadsbristen
Bristen på bostäder i Stockholm är ett problem som slår mot staden på flera sätt. Enskilda som söker bostad drabbas och regionen kan inte utvecklas optimalt. En viktig del av…
Tål granskarna granskning?
Rapporten ”Tål granskarna granskning” innehåller intervjuer med fem mediechefer och två mediegranskare. Det är två frågeställningar som står i fokus: Hur ser medier på att bli granskade och hur ser…