Gärna frihet – men först en gemensam vilja
Hur ska idén om en gemensam vilja kunna kombineras med barns och föräldrars olika önskningar och behov?
Hur ska idén om en gemensam vilja kunna kombineras med barns och föräldrars olika önskningar och behov?
Socialdemokratiska kommunpolitiker trotsar öppet gällande lagstiftning.
När vänstern får välja prioriterar man normkritik framför läsinlärning.
Lionel Shrivers dystopiska roman ”Mania” ligger obehagligt nära verkligheten i svensk skola.
Något grundläggande har glömts bort i skoldebatten: Elever är olika och har olika behov.
Skillnaden mellan elevgrupper är stor i svensk skola. Bemannade bibliotek kommer inte lösa det.
Strandskolan i Spanien visar på den svenska skolans likriktning.
Det är bekymmersamt när den borgerliga regeringen låter Socialdemokraterna definiera skolpolitiken.
Liberalerna hävdar att lärarprofessionen fått styra för lite men vill samtidigt införa nya detaljregleringar.
De privata flick- och samskolorna var under lång tid viktiga pedagogiska nydanare i svensk skola.
Skolinspektionen detaljstyr gärna lärare, men låter illa fungerande skolor vara.
Kunskapsklyftan mellan de lägst presterande och de högst presterande eleverna blir ännu en gång tydlig.
Undervisningstrenderna i skolan har samma problem som de trendiga dieterna.
Svenska elever är för dåliga i matte. Men det går att förbättra resultaten genom att ta inspiration från 80-talet.
Ny teknik har redan gett oss revolutionära möjligheter till kunskapsinhämtning.
Har vi satt ribban för när barn ska vara hemma alldeles för lågt?
Skolinspektionen blundar för vad som är väsentligt i en bra och välfungerande skola.
Välfärdsstatens utveckling och de senaste decenniernas pedagogiska inriktning har bidragit till kulturella förändringar som försvagat arbetsmoralen.
Vänsterpolitiker vill införa storskalig bussning av elever. Erfarenheterna från de kommuner som provat förskräcker.
Kritiken mot det fria skolvalet har de senaste åren blivit allt intensivare. Nu behövs en ny friskolereform som skyddar valfriheten.