Du använder en utdaterad webbläsare som inte längre stöds. Vänligen uppgradera din webbläsare för en bättre upplevelse av timbro.se

Smedjan

Faran med att regelmoralisera spelreklam

En tydlig definition av begreppet måttfull spelreklam ska nu fastställas i domstol. Den moraliska uppfattningen om spelande är nu lag, men att den är svår att förstå är det minsta problemet. När staten börjar omvandla allmänhetens moraliserande om spelreklam till lagtext är steget betydligt kortare till att göra detsamma på fler områden.

Det offentliga Sveriges förtäckta sexism

Internetleverantören Bahnhof fälldes för en ”könsdiskriminerande annons”, men frias för en likadan där män och kvinnor bytt plats. Att tillåta påstådda kränkningar av män men inte av kvinnor skickar den gamla vanliga signalen att kvinnor är svagare än män – en uppfattning som verkar prägla stora delar av svensk offentlighet.

Sälj inte produkter ni inte står för

Hamburgerkedjan Max, Coop, Systembolaget och tobaksföretaget Philip Morris tjänar alla pengar på produkter de samtidigt kampanjar mot. Att sälja produkter man påstår sig vara emot är skenheligt. Det är inte fel att sälja kött, öl och cigaretter – men de som gör det måste våga stå för sina produkter.

Systembolaget står på alkoholjättarnas sida

Systembolaget, som gärna framhäver sitt goda utbud, gynnar systematiskt branschjättarna på de små bryggarnas och vintillverkarnas bekostnad. Ett tydligt exempel är en påstått neutral informationshemsida om gårdsförsäljning där vinjättar hjälper bolaget att propagera mot gårdsförsäljning.

Reklamen och moralpaniken

I svensk offentlighet ska laster som alkohol och spel sopas under mattan, och (halv)nakna personer ses som ett problem – åtminstone så länge de uppfattas som attraktiva. Åtminstone vad gäller reklam och hur den regleras framstår Sverige ibland som en dålig karikatyr av det viktorianska England.

Därför förolämpar Gillette sina kunder

Att använda reklam för att godhetssignalera är ofta illa nog. När ”reklamen” dessutom skuldbelägger kundkretsen börjar man undra vad varumärket egentligen har emot sina kunder.

PR-legenden övertygar inte

Harold Burson byggde upp världens största PR-byrå. Nu har han skrivit en bok om det, men i stället för att bjuda på insikter och slutsatser om en spännande bransch blev den främst ett glorifierat CV med långa listor över uppköpta företag och dynamiska företagsledare.

Välkommen till Stockholm, världens största kuddrum

Stockholms trafiknämnd har beslutat att förbjuda sexistisk och rasistisk reklam. Samtidigt kan i praktiken vad som helst räknas som ”sexism”. Yttrandefriheten måste vara viktigare än den rödgrönrosa drömmen att förvandla hela huvudstaden till ett gigantiskt kuddrum för lättkränkta.

Gillar ni inte strippklubbar? Gå inte dit

Centerkvinnorna vill förbjuda strippklubbar att göra reklam i det offentliga rummet, eftersom strippklubbar ”står i strid med grundtanken om ett jämställt samhälle”. Att ett kvinnoförbund vill lägga sig i vad andra kvinnor gör med sina kroppar är inget nytt. Är det verkligen så svårt att acceptera andras livsval?