Tunnelbanemiraklet: Projektet som byggde den moderna staden.
Året är 1941. Norge och Danmark är ockuperade av Nazityskland. Sovjetunionen har lagt under sig Baltikum och tvingat Finland till en hård fred efter vinterkriget. Snart ska Tyskland anfalla Sovjet och Sverige blir helt kringränt av krigförande länder.
Då fattar några av våra mäktigaste politiker beslutet om landets kanske största satsning någonsin. Att bygga en tunnelbana i Stockholm.
195 kr
I lager
Tunnelbanemiraklet berättar om en vision och en chansning som ledde till ett av världens största tunnelbanesystem sett till invånarantalet. Projektet pågår fortfarande och har haft avgörande betydelse inte bara för Stockholm utan för hela landet.
Pär Isaksson är författare och journalist med mångårig erfarenhet från media, näringsliv och offentlig verksamhet. Han har varit kommunikationschef inom industrin, pressansvarig vid EU i Luxemburg, journalist på tidningen Affärsvärlden och nyhetsbyrån Reuters, samt drivit egen verksamhet med uppdrag åt företag, myndigheter och organisationer.
”Hur gick det egentligen till när Stockholm fick sin tunnelbana från första början? Vilka var drivkrafterna, människorna och besluten bakom? Om detta har Pär Isaksson skrivit en bok och självklar läsning. Tunnelbanemiraklet är boken som ger insikt i behovet av långsiktighet och uthållighet, vilja att tänka nytt och förmåga att gå före. Den är berättelsen om vad som gör Stockholm till Stockholm. Läs den.”
Kristoffer Tamsons, tidigare regiontrafikråd
”Med inlevelse berättas om dramatiken inför beslutet som kom att påbörja ett nytt kapitel i stadens historia. […] På ett intressant sätt beskrivs sambandet mellan den stora infrastruktursatsningen och förändringar i stadsbilden, till exempel vad gäller Klarakvarteren och Observatorielunden. Betyg 4”
– Nils-Olof Bjellvi, BTJ
”Boken är ett strålande stycke samhällskunskap, en politisk rafflande berättelse och en insiktsrik pamflett om Sveriges styrkor då och nu. Tunnelbanemiraklet presenteras i 45 korta rappa kapitel med ett totalt omfång av endast 201 sidor. Det finns ett journalistiskt driv i berättelsen och händelserna drivs till stor del framåt av personer av kött och blod i Stockholmspolitiken. Inledningen är magnifik.”
– Widar Andersson, Folkbladet