Ingvar Kamprad och den svenska framgångskulturen
Ingvar Kamprad var ett förkroppsligande av framgångsnormer som länge präglade svensk kultur: strävsamhet, plikttrogenhet och sparsamhet. Kombinationen av den kulturen och vad som då ännu var ett företagsvänligt lågskatteland bidrog till Ingvar Kamprads gärning, och det är smickrande för Sverige att associeras till en sådan unik entreprenör.
Sveriges mest betydelsefulla entreprenör under 1900-talet har gått bort. Ingvar Kamprad, som grundade Ikea redan när han var 17 år gammal, blev 91 år gammal. Det är en person som är värd att minnas, för sin gärning och för hur han lyckades med sin gärning.
Kamprad förkroppsligade på många sätt de unika framgångsnormer som under tidigare generationer präglade svensk kultur: strävsamhet, plikttrogenhet och sparsamhet. Han började sälja tändstickor redan vid fem års ålder. Den unge Kamprad expanderade sin diversehandel med fler varor som efterfrågades, som till exempel fisk och julglitter. Som tioåring började han cykla för att nå ut till fler kunder. Bara sju år senare lade han grunden för vad som i dag är ett av världens mest kända företag, Ikea.
Ikeas betydelse för vanliga människors vardag ska inte glömmas bort. Möbler brukade vara dyra. Ett ungt par som flyttade in i ett nytt boende hade i tidigare generationer sällan råd att köpa en ny uppsättning möbler; såvitt de inte var mycket förmögna fick de klara sig med enkla möbler, eller få med sig möbler från släkten. I dag är det annorlunda. Unga studenter, par som flyttar ihop, ensamstående mammor och låginkomsttagande familjer har ofta råd att köpa en hel uppsättning nya möbler. Det är mycket tack vare Ikea som så många har råd med funktionella, smidiga och nya möbler.
Dels är det ofta på Ikea som de första möblerna köps in, ännu i dag. Minst lika viktigt är dock att Ikea har drivit på en rad förändringar i den globala möbelbranschen, som har lett till att branschen som helhet har sänkt sina priser. Det handlar förstås om smart design, möbler nedpackade i platta paket som byggs ihop på plats hemma och standardiserad produktion.
Ur motgång föddes framgång.
Den funktionella svenska designen lyser igenom i Ikea. Och svenska värderingar lyser igenom Ingvar Kamprads livsgärning. Hans liv låter nästan som uppdiktat. Ingvar jobbade extremt hårt och envetet, var sparsam och pragmatisk och vågade utmana en hel bransch. När han började introducera nya och effektivare metoder inom möbelhandeln reagerade resten av branschen hårt. Ikea utsattes för bojkotter av leverantörer och stängdes ute från möbelmässor. Kamprad började därför söka leverantörer utomlands, ett steg som lade grunden till företagets lågprislinje. Ur motgång föddes framgång.
En diskussion om de unika svenska framgångsnormerna – ett ämne som jag skrivit om i böcker som Debunking Utopia, Scandinavian Unexceptionalism samt Self-Control or State Control? You Decide – väcker omfattande intresse utomlands. Det tycks dock inte riktigt passa in i det moderna narrativet om Sverige som framgångsland. För att ge en kort sammanfattning så är Sverige och våra grannländer unika. De är samhällen med protestantisk arbetsmoral, självägande bönder och ett hårt klimat.
Den protestantiska kulturen och det hårda klimatet bidrog båda till att svenskarna förr i tiden var tvungna att jobba hårt – och att vara sparsamma. Den som inte slet hårt eller sparade kunde lätt svälta ihjäl när det hårda nordiska klimatet slog till. Samtidigt fick feodalismen inte fotfäste i Sverige. Bönderna var i huvudsak självägande. Spridd privat äganderätt uppmuntrade både hårt arbete och entreprenörskap.
Den protestantiska kulturen och det hårda klimatet bidrog båda till att svenskarna förr i tiden var tvungna att jobba hårt – och att vara sparsamma.
I delar av Sverige, som Skåne, var jorden bördig. I andra delar, som Småland, var den stenig. Under Smålands gråa väder föddes en unik form av den unika framgångskulturen: entreprenöriella smålänningar jobbade inte bara hårt i det egna bruket, utan färdades ofta långt för att söka säsongsarbete i andra delar av Sverige. De tillverkade många varor, inte minst träprodukter som möbler, och sålde dem för att dryga ut kassan.
Det var den kulturen som Kamprads livsgärning var fast förankrad i. Vi bör också komma ihåg att Sverige fram tills cirka 1960 var ett land med låga skatter och liberala, företagsvänliga, regelverk. Kombinationen av hårt arbete, ett pragmatiskt lagt sinne, sparsamhet, entreprenörskap och ett företagarvänligt klimat gav upphov till Ikea – och för den delen också till många andra svenska framgångsföretag.
Än i dag associeras Ikea med nordisk pragmatism. Hundratals miljoner konsumenter runtom i världen är tacksamma för möjligheten att kunna köpa funktionella och stilrena möbler – och till och med lyxa till det med en persisk matta – till förmånliga priser. Det är tur för Sverige att landet associeras så starkt till en så unik entreprenör.