Systembolaget lobbade på Centerstämman
Lagom till Centerpartiets stämma retade Systembolaget upp centerpartisterna rejält med sin propaganda mot gårdsförsäljning i Skåne. Kampanjen ska ha kostat en miljon kronor. Sedan lade det statliga aktiebolaget ännu mer pengar – på att kampanja som utställare på partiets dagar i Malmö.
Frågan om rätten till gårdförsäljning av alkohol har länge varit en av Centerpartiets hjärtefrågor. Systembolagets skamlösa kampanj där små vinodlare smutskastades mottogs därför av många som en ren krigsförklaring. Det är inte så konstigt.
Annonserna, som publicerades i 56 lokaltidningar runtom i landet, hade rubriken ”Hur mycket kostar en flaska vin på en gård i Skåne? Lika mycket som hela Systembolaget”. Det hela ska ha gått loss på en miljon kronor.
Att statligt ägda aktörer ägnar sig åt propaganda för att motivera sin egen existens är skandal. Den offentliga sektorn ska aldrig vara ett intresse i sig självt – den ska inte ha en egen politisk agenda. Att ha statliga monopol i detaljhandeln och är illa nog, men när de dessutom bildar opinion för sin skyddade verksamhet har vi passerat en farlig gräns. Det är heller inte första gången Systembolaget gör något dylikt. För något år sedan rullade reklamfilmerna med den ”elaka konsulten” som vill göra om verksamheten och butikerna för att maximera vinsten.
Den offentliga sektorn ska aldrig vara ett intresse i sig självt – den ska inte ha en egen politisk agenda.
Propagandan har tyvärr lyckats; svenska folket verkar i stor utsträckning ha blivit förlett av statens inlobbade budskap om monopolets positiva effekter på folkhälsan. Även Centerpartiets egen partistyrelse försvarat den paternalistiska linjen.
Ur ett internationellt perspektiv har vi en extremt hård alkohollagstiftning i Sverige. Vi har tidigare druckit relativt lite i förhållande till andre europeiska länder, visserligen mer sprit än både amerikaner och italienare och ungefär lika mycket som holländare. Enligt OECD har dock svenskarna nu gått om italienarna i alkoholkonsumtion – eftersom drickandet ökat i Sverige och minskat radikalt i Italien med närmare 40 procent.
Finland har också monopol och höga skatter på alkohol och där dricker man betydligt mer än i Sverige. Att en avreglering skulle leda till högre alkoholkonsumtion kan också ifrågasättas. Statistiken visar att alkoholskadorna inte har ökat efter tidigare avregleringar, som Timbro visade i en rapport från 2016. Alkoholmonopolet i sig har alltså inte så mycket med konsumtionen att göra.
Att Systembolagets service och utbud skulle vara bättre än vad marknaden kan tillhandahålla är inte heller riktigt: i åtminstone tio europeiska länder finns butiker med större utbud än Systembolagets bästa butiker erbjuder.
Att ha statliga monopol i detaljhandeln och är illa nog, men när den även bildar opinion för sin skyddade verksamhet har vi passerat en farlig gräns.
Det är också ett argument i sig att människor, precis som i övriga Europa, ska ha möjlighet att köpa en flaska vin till en spontan söndagsmiddag. Så resonerade Unn Harsem, ledamot i utbildningsnämnden och vice ordförande för Centerpartiet i Uppsala, i sin motion till partistämman om att avskaffa monopolet.
En annan motionär var Anders Eriksson, förtroendevald i Kungsbacka, som argumenterade för att globalisering och digitalisering har gjort monopolet förlegat. ”Att säga att beställningslistan är Systembolagets sortiment är lika korrekt som att säga att alla vinbutikers sortiment på internet är Postens sortiment”, skriver han i sin motion.
Partistyrelsen vill som sagt inte avskaffa monopolet av ”folkhälsoskäl”. Det är ett svek både mot partimedlemmarna, en stor del av väljarna och mot Centerpartiets egen påstått liberala politik. Gruppledaren Anders W Jonsson beklagade i torsdags Systembolagets annonskampanj, eftersom den kunde leda till att betydligt hårdare avregleringskrav röstades igenom av partiet.
På lördagskvällen beslutade stämman att gårdsförsäljning bör tillåtas och att Systembolagets ombud runtom i Sverige ska få lagra varor. Det är en modest utveckling av partiets politik, men åtminstone ett steg åt rätt håll.
Det är viktigt att hålla stången mot Systembolaget, för den hutlösa lobbyingverksamheten fortsätter. Att man funnits på plats i Malmö och med smågodis försökt locka in Centerpartiets ombud i sin monter för påverkanssamtal, indikerar att försöken till hjärntvätt av makthavare och befolkningen i stort fortsätter. Utöver den miljon som annonserna kostade, blir det ytterligare 160 000 kronor om det statligt ägda aktiebolaget vill lobba på alla riksdagspartiernas stämmor.
Uppdatering: Tidigare stod det att Systembolagets kampanj kostade 100 miljoner kronor. Det ska i själva verket stå 1 miljon.