Du använder en utdaterad webbläsare som inte längre stöds. Vänligen uppgradera din webbläsare för en bättre upplevelse av timbro.se

137: Kunskapssynen är skolans största problem

”Lärarens auktoritet och status monterades målmedvetet och entusiastiskt ned av både vänster och höger”, säger statsvetaren Johan Wennström i en diskussion om skolan med Benjamin Dousa och Catarina Kärkkäinen.

Johan Wennström, Catarina Kärkkäinen och Benjamin Dousa.

I debatten om skolans problem handlar det mesta om Göran Perssons kommunalisering och regeringen Bildts friskolereform. Men i själva verket har Sverige bakom sig flera decennier av dåliga beslut, kunskapsfientlig pedagogik och missriktade reformer, skriver Håkan Lindgren i en artikelserie i Smedjan.

Vem var Alva Myrdal, och vad innebar det sociala ingenjörskap som hon och andra stod för? Varför har skolideologer inte velat lägga större vikt vid kunskapsförmedling? Och vad har egentligen hänt sedan det på 1970-talet började varnas för sjunkande läsförståelse och stök i klassrummen?

Catarina Kärkkäinen samtalar med Johan Wennström, filosofie doktor i statsvetenskap verksam vid Institutet för Näringslivsforskning, och Timbros VD Benjamin Dousa.

Spelaren kräver godkännande av tredjepartscookies för Podbean. Genom att visa spelaren godkänner du villkoren från Podbean
Gå till Podbean