Ekonomi Krönika
Tiktok-entreprenören blir företagsamhetens bästa reklampelare
Entreprenörer samlar hundratusentals likes på Tiktok genom att sända live och visa upp sin verksamhet. Men de gör inte bara reklam för sig själva, utan också för företagsamheten i sig. Det skriver John Norell.
Jordan står framför en hylla med burkar fyllda med ballonger i olika färger. På bordet framför sig har hon en maskin med fyra utblås. Två i taget blåser hon upp vita ballonger, binder ihop dem och lägger i en stor plastpåse. Hela tiden håller hon ett öga på chatten för att se vad folk skriver och svarar på frågor från de som tittar.
3 600 personer tittar live på Tiktok när Jordan blåser upp ballonger till ett 16-årskalas. De frågar hur lång tid ballongerna håller sig uppblåsta, vilka färger som matchar tillsammans och var hon köper sina ballonger. Det märks att Jordan älskar det hon gör, och hon berättar öppenhjärtigt och personligt under tiden hon arbetar. Hon får också frågor om hur hon startade sitt företag, hur hennes arbetsdag ser ut och vad hon gillar mest med att vara egenföretagare.
Jordan bor i en liten stad i södra Missouri, USA. För lite mer än ett år sedan tog hon steget och blev egenföretagare, och startade upp en e-handelsbaserad partybutik. Från början sysslade hon inte med ballonger, men över tid har det vuxit till hennes huvudsakliga försäljning. Hon bygger bågar och andra installationer av ballonger till bröllop, företagsevent och större fester.
På mindre än ett år har Jordan samlat 63 000 personer som följer hennes företagande på Tiktok.
Trots att det bara är lite mer än ett år sedan hon startade sitt företag har hennes konto på Tiktok 63 000 följare och hennes filmklipp har gillats nästan 500 000 tusen gånger. Plattformen har varit avgörande för Jordans företag och hon sänder live medan hon arbetar flera gånger i veckan. Hon är långt ifrån ensam.
För unga entreprenörer är sociala medier en självklar del av företagandet. Dagens stora sociala medier-kändisar, eller influencers, är alla framgångsrika entreprenörer som använder sina plattformar för att tjäna pengar. Att producera innehåll är för dem inget fritidsintresse, det är deras jobb och de är väl medvetna om att de arbetar i en underhållningsbransch.
***
Det är inte bara ballonger, tvålar och smink som säljs på Tiktok. En man i 40-årsåldern vid namn Rick står i en verkstad med ett vattenkar framför sig. I bakgrunden spelas countrymusik, och från hans dialekt förstår man att han kommer från den amerikanska södern. En kollega lägger två filmer med militärmönster på vattenytan och sprayar ett lager vatten över filmerna. Rick för sakta ner vad som ser ut som två höga metallmuggar i vattnet. Filmerna med militärtryck fastnar på muggarna och han rör runt dem i vattnet innan han tar upp och inspekterar dem. Hela tiden berättar han för tittarna vad han gör.
1 300 personer tittar live när Rick jobbar med hydrodipping, eller vattentransfer som tekniken också kallas – en metod för att applicera tryckt mönster på tredimensionella objekt. För Ricks familjeföretag är det främst spelkonsoler, hjälmar och muggar som syns på deras Tiktok. De andra personerna i verkstaden är Ricks dotter och hennes pojkvän samt en ytterligare anställd. Det första klippet är upplagt i februari i år, och nu i december har kontot 27 000 följare.
Det finns något tillfredsställande, närmast fängslande, med att kolla på någon som arbetar med händerna och skapar något. Det syns tydligt på den mängd visningar sådana filmklipp får, inte bara på Tiktok utan även på Youtube och Instagram. Ibland är det företagare som visar upp produkter de säljer, men trenden med människor som visar upp konstnärliga eller på annat sätt hantverksmässiga verksamheter är större än så.
Formatet kommer upp i flödet om och om igen. Egen- eller småföretagare som sänder live på Tiktok medan de arbetar samtidigt som de berättar om sina företag. För företagaren är det ett sätt att marknadsföra sina produkter. Ibland vill man bara spola förbi reklam och marknadsföring, men detta är något annat. Formatet på Tiktok, där företagaren sänder live i timmar för en publik, är nästan som en tv-shop men tilltalet är personligt och fokuset är på företagaren och dennes produkt, inte kunden.
***
Tiktok är en av världens största sociala medie-plattformar med över en miljard aktiva användare varje månad. Bland svenska 00-talisterna använder nästan hälften appen dagligen och 60 procent av användarna är tjejer. Medan Twitter är textbaserat och Instagram först och främst för bilder är Tiktok en plattform för korta filmer. Förklaringen till appens framgång kan härledas till dess algoritm som avgör vilket innehåll som visas för dess användare.
Det som är unikt med Tiktok jämfört med andra sociala medie-plattformar är att användaren har mycket lite kontroll över vilket innehåll som kommer upp i flödet. Det som möter dig när du öppnar appen är korta filmer kurerat av en algoritm specifikt för just dig. Det spelar mindre roll vilka personer och sidor användaren följer, algoritmen kommer visa innehåll den tror användaren kommer gilla.
Tiktoks algoritm för det möjligt för vem som helst att nå ut stort.
Det innebär att värdet av att bygga en följarskara är mindre eftersom det är möjligt att nå en stor publik ändå. Algoritmen gör det enkelt för vem som helst att nå ut stort.
För småföretagare innebär det en möjlighet att nå ut till en stor publik utan att behöva ägna lång tid åt att bygga en följarskara, vilket är viktigt på andra sociala medie-plattformar. Algoritmen innebär inte bara att vem som helst kan få miljoner visningar på sina filmer, den innebär också att även stora influencers kan få väldigt få visningar om de lägger upp innehåll som publiken inte finner intressant eller underhållande. Det förklarar varför betalda samarbeten mellan influencers och företag är mindre vanliga på Tiktok.
***
Unga är generellt sett något mer skeptiska till företag än befolkningen i stort. 59 procent av 16-25 åringarna instämmer i påståendet att ”om företagen ges bättre förutsättningar att växa så kommer det gynna människor i allmänhet”, enligt Svenskt näringslivs basundersökning för 2022. Bland svenskar i allmänhet är siffran 69 procent.
Attityderna skiljer sig också mellan könen. 64 procent av de unga killarna håller med om att ”det är viktigt att den som tar risker och startar ett eget företag också kan tjäna mycket pengar om satsningen lyckas.” För tjejer är motsvarande siffra 59 procent. I befolkningen som helhet är andelen 62 procent.
***
Sociala medier påverkar vår världsbild. Synliga småföretagare som Jordan och Rick som visar upp sitt arbete på sociala medier gör sannolikt skillnad för ungas bild av företagare och entreprenörer. När de berättar om hur det är att driva eget företag kan det stärka ungas benägenhet att själva vilja bli företagare. Nog blir tröskeln för att starta eget lägre för den som ägnar timme efter timme åt att lära känna pigga entreprenörer via live-sändningar. En ökad förståelse för hur mycket tid och engagemang företagare lägger ner på sitt arbete och hur svårt det kan vara, kan också göra unga mer benägna att rösta för en företagarvänlig politik.
Entreprenörskap är motorn i ekonomin. Unga människors inställning till företagande och deras benägenhet att själva vilja bli entreprenörer spelar därför roll. I en marknadsekonomi tjänar man pengar genom att skapa varor och tjänster som är till värde för andra och som människor är villiga att betala för. Fler entreprenörer innebär fler människor som ägnar tid, energi och tankekraft åt att bättre tillgodose sina medmänniskors behov, lösa problem i samhället och komma på nya uppfinningar. Det ger ökat välstånd, innovation och utveckling.
Att Jordan blåser upp ballonger live på Tiktok kan verka obetydligt. Men när tiotusentals ungdomar stiftar bekantskap med entreprenörer genom sociala medier sås kanske fröet till nästa generations stora företagare.