Du använder en utdaterad webbläsare som inte längre stöds. Vänligen uppgradera din webbläsare för en bättre upplevelse av timbro.se

122: Skatteslöseri med 3 000 kommunikatörer

”Om någon sade att kriminaliteten var hög i Botkyrka skulle man ladda på med motargument”, säger Sakine Madon, politisk chefredaktör på Upsala Nya Tidning, i veckans avsnitt om svenska kommuners kommunikationssatsningar.

Adam Danieli, Sakine Madon och Andreas Bergh.

Smedjan har kartlagt kommunala kommunikatörer i Sverige. Det finns uppskattningsvis 3 000 sådana. Många av dem jobbar med kommunernas sociala kanaler, men flera kommuner utmärker sig även genom andra typer av påkostade kommunikationssatsningar. Omkring en fjärdedel av de svarande kommunerna, och en majoritet av svenska regioner, driver minst en podcast.

Är det en naturlig del av digitaliseringen – eller slöseri med skattemedel? Vad är de kommunala kommunikatörernas uppgift? Och innebär utvecklingen att resurser tas från kärnuppgifterna?

Läs också: Så många är de kommunala kommunikatörerna

Catarina Kärkkäinen och Adam Danieli diskuterar med Sakine Madon, statsvetare, liberal skribent och politisk chefredaktör på Upsala Nya Tidning, och Andreas Bergh, lektor i nationalekonomi och välfärdsforskare vid Lunds universitet. 

Prenumerera på AcastiTunes, Spotify eller lyssna nedan!

Spelaren kräver godkännande av tredjepartscookies för Podbean. Genom att visa spelaren godkänner du villkoren från Podbean
Gå till Podbean

Läs också: Podden, skolan, omsorgen – vad är välfärdens kärna?