Du använder en utdaterad webbläsare som inte längre stöds. Vänligen uppgradera din webbläsare för en bättre upplevelse av timbro.se

Bensinskattehöjningen ska inte slopas, den ska utplånas

Centerpartiet har stolt meddelat att det med en skattesänkning lyckats oskadliggöra överindexeringen av bensinpriset för 2020. Men så länge indexeringen finns kvar kommer det landsbygdsfientliga Miljöpartiet att kunna skratta både sist och bäst.

Circle gas station along the road during night time

2017 påbörjades ett av regeringens största dråpslag mot människor som behöver använda bil för att få vardagen att gå ihop. Överindexeringen av bensin och diesel innebär att skatten på drivmedlen varje år höjs med två procent utöver konsumentprisindex. Det gör att bensin och diesel har en större prisökning än andra varor. Indexeringen är en betydande del i regeringens kamp mot fossila bränslen, i vilken Miljöpartiet är drivande.

Den självhöjande bensinskatten gör mer skada för människor än nytta för miljön. Eftersom många som använder sin bil inte har något rimligt alternativ, annat än att stanna hemma, innebär inte prishöjningen att folk slutar köra sina bilar. Den situationen illustreras tydligt av flera berättelser från facebookgruppen Bensinupproret 2.0. Reformen blir på så vis en extra kostnad för en stor del av befolkningen, utan att den leder till en nämnvärd minskning av de fossila utsläppen.

Att skattehöjningen är automatisk gör att Miljöpartiet slipper strida för en ny höjning varje år.

Flera partier är med rätta emot den självhöjande bensinskatten som S-MP-regeringen införde. Men hittills har inget parti utnyttjat sina möjligheter att helt ta bort indexeringen. Moderaternas och Kristdemokraternas budget för 2019 har pausat överindexeringen, vilket innebär att den inte orsakat någon skattehöjning i år. Men så snart Socialdemokraterna och Miljöpartiet återigen fick bilda regering, med hjälp av Liberalerna och Centerpartiet, blir det nu i höstbudgeten en enkel sak att bara trycka på startknappen för att indexeringen ska ticka igång igen.

Det hade inte behövt ske om Centerpartiet, som också är emot indexeringen, verkligen hade ansträngt sig för att förhandla bort den en gång för alla. Men det enda partiet lyckas med är att få igenom en tillfällig skattesänkning för 2020 med ett belopp som motsvarar höjningen genom indexeringen. Det är en klen tröst för bilägarna, vars kostnader ändå ökar i och med kravet på att mer biodrivmedel ska blandas i bränslet, vilket gör att det blir dyrare. Vid nästkommande årsskifte finns dessutom redan en inprogrammerad skattehöjning, som Centerpartiet återigen måste strida för att försöka neutralisera.

Den självhöjande bensinskatten är en ovanligt långsiktig reform för att komma från S-MP-regeringen. Dessvärre är den inte positiv för någon annan än just regeringen, som kan spendera de pengar som bilägarna inte har något annat val än att betala för att kunna handla mat och ta sig till jobbet. Att skattehöjningen är automatisk gör att Miljöpartiet slipper strida för en ny höjning varje år. Miljöminister Isabella Lövin (MP) kan i stället luta sig tillbaka och se vad andra partier kan tänka sig att offra för att tillfälligt neutralisera indexeringen. Därför är det inte så konstigt att Centern fick igenom skattesänkningen för 2020. Även om partiet lyckas neutralisera även höjningen för 2021, lär det i praktiken innebära att skattehöjningen för 2020 blir ett år försenad.

Allt har ett pris, även om inte alla priser är straffbeskattade.

Alla partier som vill ta bort indexeringen måste inse att det inte räcker att pausa eller kompensera för den. För att verkligen motverka den skadliga skattehöjningen måste den inte bara slopas från och med nu. Hela den höjning som indexeringen redan har gett upphov till måste tas bort, så att skatten kan ligga på den nivå som hade varit fallet om reformen aldrig hade införts. Annars blir en borttagen indexering bara ytterligare en paus, och det är relativt enkelt för Lövin att bara trycka på start igen så snart hon får chansen.

Moderaterna Kristdemokraterna och Centerpartiet har alla missat varsin möjlighet att på riktigt ta bort indexeringen av skatten på bensin och diesel. Moderaterna och Kristdemokraterna nöjde sig med att pausa skattehöjningen i sin budget, och Centerpartiet lyckas bara tillfälligt kompensera för den. Att Centern behöver kompromissa i budgetförhandlingarna är ingen ursäkt. Allt har ett pris, även om inte alla priser är straffbeskattade. Det finns därför alla möjligheter för Annie Lööf att, i utbyte mot en offrad C-reform eller ett saftigt köttben till Miljöpartiet, köpa sig till ett utplånande av den självhöjande bensinskatten. 

För varje år som går blir dock bränsleskatten högre och därmed också svårare att helt ta bort, utan att det lämnar ett svårhanterligt hål i statens intäkter. Samtidigt fortsätter bilägare att lägga ut sina surt förvärvade slantar. Därför blir budgeten för 2020 ytterligare en missad möjlighet att helt och hållet ta bort den självhöjande bensinskatten.