50: Kristdemokrater, arkitekturbråk och alkoholutbud
Kristdemokraternas succésiffror kan vara varmluft, den moderna arkitekturens kritiker måste släppa underdog-retoriken, Systembolaget och alkoholjättarna har skapat en ohelig allians, och räddningstjänsten har en högst tveksam värdegrund.
I veckans avsnitt diskuterar Smedjans redaktörer Lars Anders Johansson och Blanche Jarn brandkårens värdegrund, och förklarar varför det är dåligt när en organisation som gör skillnad mellan liv och död börjar prioritera identitetspolitik högre än kompetens.
Vi talar också om arkitekturdebatten apropå ett aktuellt reportage om Arkitekturupproret. Frustrationen många känner inför den modernistiska arkitekturhegemonin är visserligen begriplig, men det finns en gräns för hur raljant man kan vara utan att tappa anhängare. Bara en verklig underdog kommer undan med att skälla som en underdog.
Därefter diskuterar vi Systembolagets dåliga utbud och frågar oss varför många ändå har så stort förtroende för bolaget. Orsaken är inte särskilt konstig: Förutom att Systembolaget inte har några konkurrenter har det dessutom skapat ett lukrativt utbyte med alkoholbranschens jättar, som gärna gör lite extra reklam för bolaget i utbyte mot enorma beställningar.
Slutligen analyserar vi Kristdemokraternas succésiffror. Hur många av dem som i dag skulle rösta på KD kommer göra det 2022, vad är det som lockar människor till Kristdemokraterna nu – och hur stor skada innebär KD:s framgångar för Moderaterna?
Dessutom slår vi Smedjanrekord i ordvitsar. Turn on, tune in, freak out!