158: Avgiftsfri utbildning omfördelar uppåt
”Om man åstadkommer målet att 50 procent av befolkningen ska vara högutbildade genom att konstant devalvera utbildningens värde och kvalitet är det målet inte vettigt att uppfylla”, säger Oskar Qvarfort i veckans avsnitt.
Studieavgifter till universitet och högskolor är normen inom OECD. Sverige och övriga Norden sticker ut genom att kombinera avgiftsfrihet med hög andel subventioner som lån och studiebidrag, och här betraktas avgifter som att det strider mot vårt mål att högre utbildning ska vara tillgänglig för alla.
Skulle studieavgifter försämra tillgången till högre utbildning för sämre bemedlade? Hur ser det ut i resten av världen? Gynnar högre utbildningen i själva verket högutbildade och höginkomsttagare? Kan man i så fall motivera den regressiva omfördelningen?
Catarina Kärkkäinen samtalar med Oskar Qvarfort, student, tidigare vice förbundsordförande för Centerstudenter och rapportförfattare på Timbro, och Adam Danieli.
Läs också Oskars rapport: Kostnaden för kunskap: Om studieavgifter i högskolan