Samhälle Krönika
Kina trålar i grumliga vatten
Yi Peng 3, som misstänks ha saboterat två internetkablar i Östersjön, är ännu ett exempel på hur Kina successivt bryter ner den maritima världsordningen. Det blir allt mer tydligt att landet inte tänker hålla sina åtaganden, skriver Elisabeth Braw.
Ja, där såg man den maritima världsordningen förlora ett poäng i kampen mot maritim oreda (för att inte säga laglöshet). Det kinesiska fraktfartyget Yi Peng 3, som misstänks ha saboterat två internetkablar i Sveriges ekonomiska zon, ligger kvar i Danmarks ekonomiska zon. Trots att Kina enligt internationella maritima regler måste hjälpa till i undersökningen om vad som hände med de två kablarna har detta inte skett. Kustbevakningen har därför gett upp, eller rättare sagt lämnat sin postering vid Yi Peng 3:s sida. Detta är den maritima världsordningens verklighet i dag: fartyg och länder bryter mot dess regler, och det finns inte mycket världsordningens laglydiga deltagare kan göra åt det.
I en månad har Yi Peng 3 gäckat länderna runt Östersjön. Det började morgonen den 17 november, när en internetkabel gick sönder i Sveriges exklusiva ekonomiska zon. I gryningen dagen därpå gick ytterligare en kabel i Sveriges ekonomiska zon sönder, och snabbt insåg myndigheter och OSINT-detektiver att detta lastfartyg – som är ägt i Kina och seglar under kinesisk flagg – hade varit på båda platserna när kablarna brast. När hon sedan seglade vidare mot Stora Bält och följdes av fartyg från danska flottan förmodade jag och många andra att hon skulle segla vidare, precis som det kinesisk-ägda fraktfartyget Newnew Polar Bear gjorde efter det misstänkta kabelsabotaget i svensk, finsk och estnisk ekonomisk zon i fjol. Newnew Polar Bears avfärd var provokativ, eftersom ett fartyg som misstänks ha dragit ankaret över kablar förväntas stanna och tala med myndigheterna i det land vattnet ifråga tillhör. Men vad kunde Sverige, Finland och Estland göra när Newnew Polar Bear gav sig iväg? Fartyget seglade ut genom Stora Bält, norrut längs Norges kust och sedan vidare till ryska vatten.
Men Yi Peng 3 stannade i Danmarks ekonomiska zon, och där ligger hon kvar. Vår svenska kustbevakning, danska flottan (som också har kustbevakningsuppgifter) och tyska Bundespolizei har bevakat henne sedan dess, medan statsminister Ulf Kristersson uttryckt önskan om att Kina – fartygets flaggstat – ska samarbeta med Sverige i undersökningen. Enligt United Nations Convention on the Law of the Sea (UNCLOS) är det givetvis förbjudet att sabotera undervattenskablar, och Kina har skrivit under fördraget. Under UNCLOS har flaggstaten också ansvar att utreda skador mot undervattensinfrastruktur där deras fartyg misstänks vara inblandade. Kina borde alltså undersöka Yi Peng 3:s roll i de brustna kablarna även om Kristerson inte bad om det.
Trots vad tyckare föreslår på X kan danska flottan inte bara häkta besättningen eller beslagta fartyget.
Men Kina verkar inte vilja samarbeta, och Yi Peng 3:s kapten – som naturligtvis följer kinesiska myndigheters anvisningar – har inte heller visar sig samarbetsvillig. Eftersom fartyget därtill ligger i Danmarks ekonomiska zon, inte dess territorialvatten, har danska myndigheter få befogenheter. Trots vad tyckare föreslår på X och annorstädes kan danska flottan inte bara häkta besättningen, beslagta fartyget eller rentav sänka det.
Den maritima världsordningen fungerar bara om länder håller sig till reglerna, och gör de det inte blir det ett dilemma för andra. Danmark och Sverige skulle naturligtvis kunna resonera att om Kina ändå inte håller sig till reglerna behöver de inte heller göra det. De skulle kunna arrestera besättningen och beslagta fartyget och därmed visa att de inte går för sig att ställa till kaos i Östersjön. Om Yi Peng 3 visade sig vara oskyldig skulle hon och hennes besättning naturligtvis släppas. Kina skulle dock bestraffa de båda länderna för sådan handlingskraft. Hur? Vi kan bara gissa.
Detta deprimerande faktum verkar Kustbevakningen ha reflekterat över. Den 10 december meddelade myndigheten att man inte längre kommer att bevaka skeppet på plats. Eftersom resurserna behövs på andra håll övergår man bevaka Yi Peng 3 genom teknisk bevakning och genom att stå i kontakt med danska och tyska myndigheter, rapporterar TT. Hur länge kan danskarna och tyskarna härda ut? Kanske får Yi Peng 3 till och med segla iväg utan vidare undersökning.
Så ser det ut när den maritima världsordningen bryts ner. Yi Peng 3 handlar inte bara om fartyget självt utan också om huruvida länder håller sig till sina åtaganden. Kina har just signalerat att man inte tänker göra det.