Du använder en utdaterad webbläsare som inte längre stöds. Vänligen uppgradera din webbläsare för en bättre upplevelse av timbro.se

Bilism

Ingen byter däck vid tullarna

Miljözoner och gator med dubbdäcksförbud kommer vare sig att rädda planeten eller göra luften renare att andas. Marknaden och teknikutvecklingen driver på för miljövänligare och hälsosammare trafik, samtidigt som politiker och opinionsbildare kämpar för att inskränka vår frihet.

Bilism Miljö Miljöpartiet Mobilitet Trafik

Bilismens tid är nu

Framtidens bilar är tysta, miljövänliga och billiga. Ingenting tyder på att efterfrågan på bil kommer att minska när elbilar och förarlösa bilar kommer på bred front. Skall Stockholm kunna fortsätta att växa behöver infrastrukturen anpassas till de nya förutsättningarna.

Bilism Infrastruktur Miljöpartiet Mobilitet Stockholm

Den som är satt i buss är icke fri

Möjligheten för vanligt folk att äga och köra en egen bil var en av det förra århundradets största frihetsreformer. Trots detta vill nu politiker och opinionsbildare i alla läger inskränka medborgarnas rörelsefrihet genom att med alla medel motverka privatbilismen. Men argumenten mot bilen är svaga och väger lätt jämfört med den frihet en egen bil medför för den enskilde. Det är hög tid för inte minst liberaler att sluta utmåla bilen som primärt ett problem, skriver Malin Lernfelt.

Bilism Mobilitet

Konsten att förstöra en stad

De rödgröna i Stockholm hyser inga varma känslor för människor som bor utanför tullarna. På något annat sätt kan den aggressiva trafikpolitiken inte tolkas. Samtidigt som finansborgarrådet stänger dörren för den helt nödvändiga östliga förbindelsen meddelar trafikborgarrådet att man avser ta bort ett körfält på Stadsgårdsleden. Trafikinfarkt är att vänta.

Bilism Miljöpartiet Stockholm Trafik

Bocken som trädgårdsmästare

SÅ FÖRSTÖR MILJÖPARTIET STOCKHOLMSTRAFIKEN. Miljöpartiet bär ett tungt ansvar för den kaotiska trafiksituationen i huvudstaden. På grund av partiets obstruerande ligger Stockholms infrastruktur tjugo år efter befolkningsutvecklingen. Att låta Miljöpartiet styra över trafikfrågorna är således att sätta bocken som trädgårdsmästare. Mycket kommer att hinna bli värre innan partiet röstas bort.

Bilism Miljöpartiet Mobilitet Socialism Trafik

Höjd bensinskatt drabbar den tysta majoriteten

Bilisterna har blivit en kassako som staten kan fortsätta att mjölka i det oändliga. Finansminister Magdalena Andersson har förstått fördelen med tysta majoriteter, ur politikernas perspektiv: de gör sällan sina röster hörda.

Bilism Mobilitet
1 2 3